måndag 18 juni 2012

Öde i bloggen..

..men vi äter fortfarande smaskig mat :-)
Dock har det här med torsdagsbakning försvunnit lite. När jag började med bloggen i vintras så arbetade jag bara halvtid, nu är det heltid som gäller och mat och bakning har kommit längst ner på listan. Tyvärr. Och vi har precis fått ordning på vårt internet oxå så nu är det lättare för mig att lägga upp biler än tidigare. Försöker dock nu men det verkar inte gå så bra.

Igår var det söndag, sambon var bakis och behövde fylla på saltföråden i kroppen.
Så jag bjöd på hotellfrulle, nästan.
Stekt potatis (färsk). Stekt bacon. Äggröra.

Stekt potatis:
Kalla färskpotatisar, blir så goda att steka dagen efter.
Jag använde bara salt och peppar, mycket smör och örter från mina krukor i trädgården. Dill, mycket dill, persilja och citron timjan. Gott!

Bacon:
Klippte baconen i mindre bitar, stekte dem utan fett i pannan o lät de rinna av på ett papper så de inte blev så flötiga. Hade potatisen i en traktörpanna med lock, putte ihop dem så baconen fick plats.

Äggröran:
Yes! Äntligen lyckades jag få till den som på hotellen, kunde ju säkert hittat tips och så i bloggar o koböcker om hur man skall göra men ville försöka själv så nu fick jag till det. Tog fyra ägg, vispade i en skål, med salt o peppar. Tog en liten liten stekpanna, tillsatte smör. Sedan hällde jag i äggsmeten och vispade försiktigt och rörde hela tiden men barnens leksaksvisp ;-) Och precis när de började stelna till så stängde jag av plattan. La även äggröran i min stora traktör panna.

...hackade en tomat fint och la i mitten och la på ännu mera dill.
Lät de stå under lock ett tag alltsammans utan värme underifrån, så tomaterna mjuknade lite och det andra fick bli lagom varmt.

Serverade allt med stössel av solrosfrön och finkrisps, och så klart kaffe.
Det ända som saknades var Apelsinjuice. Men men.

JAha det blev ingen bild, uppkopplingen mellan telefon o fb krånglar och stora dottern vill ha datorn och jag skall städa så ni får hålla till godo med min fina beskrivning. Tråkigt utan bild jag vet, hoppas på bättring snart.

Skickar med en bild på blandaren jag är sugen på! Coloric från Gustafsberg!
//Ha det gott i underbara Sverige, dock lite regningt. Men efter regn kommer solsken eller hur:-)