onsdag 25 januari 2012

Tjuvstart...

Onsdagsbakning blev det idag, har varit hemma och vabbat hela veckan så måste göra något annat än att packa upp lådor, vika kläder och titta på Teletubbis. Har haft en korv mandelmassa i skafferiet sedan i julas, som jag inte viste vad jag skulle göra med. Men så slog det mig, semlor det är gott. Och lite i tiden just nu :-) Det säljs faktiskt semlor högt och lågt just nu. Så varför inte prova att baka sina egna, helt från grunden? Och i Leila Lindholms bok fanns faktiskt ett recept på semlor. Idag bakade jag bullarna, så vi kan smaska semlor imorgon sista vadd/lediga dagen innan det är dags för mig att kliva på en kort arbetsvecka fredag-måndag. Bullarna är klara, det var en fantastsikt god vetedeg, grädde och allt det andra kan kännas till viss del onödigt med tanke på hur goda de där bullarna faktiskt blev. Prova receptet du kommer inte att ångra dig.

Lindholms recept på vetedeg: (finns på http://www.recept.nu/)
1 msk svarta kardemummakärnor

3 3 dl mjölk

50 50 g jäst

1.5 1.5 dl strösocker

0.5 0.5 tsk salt

150 150 g mjukt smör

1 1 st ägg, ekologiskt

1.2 1.2 l vetemjöl special

Gör degen: Mal kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är ljummen,
 37 grader.
Skär smöret i små tärningar.
Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.
Jäs degen under bakduk i behållaren till dubbel storlek, i cirka 45-60 minuter.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord.
Dela den i 18 bitar och runddriv bitarna till runda bullar.
Lägg dem med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper.
Jäs till dubbel storlek under duk, cirka 40 minuter. Sätt ugnen på 200grader, varmluft.
Grädda bullarna gyllene, i cirka 6-7 minuter och låt sedan svalna något.

Här är mina goa bullar penslade och klara, påväg in i ugnen.
Imorgon blir de till semlor :-) Längtar.