tisdag 31 januari 2012

Vego lasange :-D

När jag kom hem ifrån jobbet igår hade min sambo och dotter lagat en god lasange.
Vegetarisk lasange är lättlagat och otroligt gott, prova gärna denna!

Ingredienser
200 g färska lasagneplattor
1 dl riven parmesanost att strö över

Tomatsås
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1 msk olivolja
500 g krossade tomater
1 tsk strösocker

Crème fraiche sås
1 zucchini
Några färska champinjoner
4 dl lättcrème fraiche
salt och peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225grader, hacka löken och pressa vitlöken, fräs dem i lite matfett, tillsätt salt, peppar och lite socker. Häll över tomaterna och låt de puttra en stund.
Jag brukar hacka zucchinin i ganska stora bitar, och även champijonerna så de ger lite tuggmotstånd.
Sedan brukar jag steka dem i lite olja, och salta och peppra för att få lite mera smak, innan jag häller över creme fraiche, man kan med fördel ha i lite rivien ost, mozzarella om man vill få fram "ost trådar" och parmesan om man vill ha lite mer sälta! Skulle kunna tänka mig att även feta ost är smaskens i!
 
Varva ostsås, lasangeplattor och tomatsås. Börja med sås, sluta med sås :-)
Riv parmesan på toppen, in i ugnen i ca 20minuter och servera med en god sallad.
Gärna men oliver och ruccula :-)