torsdag 26 januari 2012

Torsdag, bakdag :-)

Jaha, det blev lite bakning idag här oxå. Gott. Började med att göra Leila´s chocolate chip cookies, det var enkelt och oj så goda de blev. Fick dock ingen bild på slutresultatet då jag la dem på svalning och fick ila iväg på lite tok-rea på kläder. Och när jag kom hem, så hittar jag dem inte... antingen gömda eller uppätna. Men jag han smaka på en. Och den hade varit jättegood till en kopp kaffe jag lovar :-)
Grundrecept: 125gram mjukt smör, 1dl råsocker, 1ägg, 1 1/2 dl vetemjöl, 1/2dl havregryn, 1/2 tsk bakpulver, 1/4tsk salt, 100g mörka choklad, skal av 1 lime.
Vispa smör och råsocker krämigt och rör i ägget, blanda de torra ingredienserna, vänd ner dem i smeten. Hacka chokladen lite grovt och riv limeskal. (Jag hade blockchoklad och lite koncentrat) funkade oxå. Forma sedan degen till en rulle, lägg den i bakplåtspapper eller plastfolie, lägg i frysen i ca 30minuter. Sätt ugnen på 180grader, skiva rullen i 1cm tjocka skivor och lägg på en plåt med bakplåtspapper, grädda gyllene mitt i ugnen i 10 minuter. 
 

Medans kakorna var i frysen så passade jag på att baka ett bröd också, pain depices - franskt kryddbröd. Det innehöll massvis med kryddor, aprikoser och pumpakärnor. Lätt och smidigt var det att baka, men kanske inte min favorit, men skall ge det en chans till frukost med en bit ost på och kanske en god kopp the :-)