tisdag 14 februari 2012

Sköna bönan!

Igår, Måndag hade min goa sambo beställt soppa, bönsoppa! Jag var väldigt skeptisk men tänkte att det fick bli som det blev. Fanns ju bröd och annat gått jag kunde äta om den inte blev ätbar :-)
Men Oj vilken soppa, den var enkel, snabb och åter igen suuupergood. Känns som om jag upprepar mig väldigt mycket om hur god maten är, med GI mat smakar så mycket mer, och pigg blir man också. Åt lite utav barnens hamburgetallrik idag till lunch... hua mig, det var ingen hit (ja men ja jag var tvungen o äta upp det, för jag älskar ju pommer över allt) och seg har jag dessutom varit hela eftermiddagen, tills jag fick lagat lite tacos.. med stekta chaminjoner och avokado till, belv det en toppen taco/sallad :-) Mycket piggare och målat väggen i hallen har jag också orkat göra. Jaja, åter till min sköna böna soppa. Eller ja inte min, utan mer Ola Lauritssons för jag hittade ju självklart receptet i hans Snabblagad GI. Tack Ola :-)

Du behvöer:
6tomater
2fint skivade vitlöksklyftor
1knippe färsk basilika (hackad)
2msk Olivolja
400g balndade bönor
100g röda Kidneybönor
1liter grönsaksbuljon (1liter vatten)
1dl Creme fraiche
Parmesan, flingsalt och svartpeppar.

2do; Dela tomaterna på mitten, lägg dem i en ungsform, lägg på vitlöken, strö basilikan, och ringa olivolja över, samt salt och peppar. 200grader i ugnen i ca 10minuter.
Ta ut dem och låt dem svalna, här skall man ta bort skalet, men det lät jag bli, det blev bra det oxå.
Mixa dem till en härlig puré, skölj bönorna och hai dem i mixtern, mixa bara i ett par sekunder. Låt de vara lite grovhackade. Häll över blandningen i en gryta, tillsätt buljongen och vatten. Låt små koka ett par minuter. Servera i djupa skålar, en klick CF, lite flingsalt och viktigast av allt rikligt med parmesan.

Ät och njut!!!!

Inga kommentarer: