tisdag 28 februari 2012

Säsongsråvaror?

Har faktiskt snöat in mig mycket på säsongsvaror, ICA har ju tagit fram ett litet hjul/snurra där man kan se vilka frukter och grönsaker som är bäst och oftast billigast för varje månad. Så nu har jag försökt hitta recept efter dessa, det blir väldigt mycket upprepning men om detta då byts varje månad beroende på frukter så får man faktiskt lite mer variation. Vi försöker fortfarande att äta lite nyttigare, dock har både promenader uteblivit och en god muffins och en torr bulle och massa goda popcorn dykt upp och varit omotsånliga, men va tusan. Jag har i alla fall inte ätit potatis,pommes, pasta, eller vitt bröd på en månad och mår faktiskt ganska bra. Och äter ja nu dessuom, något utav det så blir jag helkass, deprimerad och trött. Så måste lära mig att komma ihåg det och låta bli när lusten faller på :-)

Lite recept får jag väl ta och dela med mig utav,
igår när jag kom hem ifrån jobbet hade familjen min redan ätit. Men jag hade redan en plan för vad jag skulle koka ihop, som jag gått och varit sugen på hela dagen, dock blev det kanske inte en sådan smaksensation som jag trodde men helt klart godkännt och det var faktiskt godare idag till lunch.

Min egna Tropiska Wok/pytt.
Du behöver: Små buketter av lätt kokt broccili, ett paket bacon, paprika i valfrifärg, purjolök, tomat, champinjoner och annans. Kryddor efter smak, salt och peppar. Linfrön och solroskärnor. +valfri sås/dressing.


2do: Ta färsk broccoli och dela i små buketter, koka dem  lätt saltat vatten, stek bacon och häll av fettet eller ta en ny panna. Skiva svamp, hacka övriga grönsaker, stek i stekpannan, häll av broccolin och häll i det i woken. Krydda efter tycke och smak. Hacka sedan färsk! annanas i små fyrkanter och stek med i pannan ett par minuter. Jag gjorde en pepparrots sås som jag serverade till. Och som vanligt strösslade jag över solroskärnor och denna gång även en liten tesked Linfrön.

Måste passa på att dela med mig utav min fantastiskt goooda frulle oxå. Ja, frukost alltså! Det här med att inte bara ta en macka till frukost kan ju vara lite knivigt ibland. Idag blev det en salig men förbaskad god frukost. En stoor kaffe latte från min underbara Nespressobryggare, en röra gjord på avokado,tomat, purjo,basillika, solroskärnor och linfrön. Hackade allt och blandade ihop, salt och peppar på, sedan tog jag ett härligt krispigt Fincrisp och hade till. Samt annanas, färsk skivad i härliga skivor.


Ja ni ser tråden här... annanas, purjo, linfrön och solroskärnor. Det är smaskens just nu :-)
Brukar du tänka på hur mycket säsong det är i det du köper? I frukt och grönt väg tillexempel?

Inga kommentarer: